Åk med kollektivtrafik för bövelen! *host*


Nu börjar jag tröttna allvarligt på SJ/Swebuss.
Jag åker mycket buss & tåg. Jag åker med stadsbussen 2-3 gånger varje dag från och till skolan osv. Sen bor min underbara flickvän en sisådär 20 mil ifrån mig, och därför åker jag och hon väldigt mycket med Swebus & SJ, jaja nog om mina trafikhistorier, man fattar vart jag vill komma.
För det första är det djäävligt dyrt att åka kollektivt. Första tanken när man någonstans hör/läser/ser orden dyrt+resa så tänker man taxi (don't you?). Nu är det ju inte just taxi-bolagen jag vill svinga ut min vrede över, fastän dom är dyra, mobilsnackande, trötta jäklar med en resmätare som går upp lika snabbt som min puls när jag är förbannad. Neh, nu är det happy-happy-Sj och Swebuss jag vill prata lite om.
Swebuss är ett stort företag. De finns i nästan alla större städer såsom Borås, Jkpg, Nrkpn, Gbg osv. Väldigt många reser med dem. Dels för att det nästan inte finns mycket mer att välja på än Swebuss, SJ eller Bus4You. SJ försöker man undvika om man kan ta buss då det oftast är billigare, lugnare (tänka bort skrikiga 3 åringar som springer runt och damer från annat ursprung med hög talton) och med gratis internet(!) bl.a.
Men det finns en grej som suger trots att det faktiskt är lite billigare än t.ex. tågåkande - priset. De höjer konstant priset liiite liite åt taget känns det som.
När jag och min flickvän började åka till varann och fann bra förbindelser med Swebuss var det ett ganska okej (men ändå inte) pris på runt 300:- T.o.R (tur och retur). Detta för att åka från Jönköping - Kristinehamn (19,5 mil). Schysst! Tänkte vi, då vi annars betalade runt 500 lappen för att åka med SJ. Men det tog några månader, och sedan har priset höjts till runt 400:- helt plötsligt, bara sådär, oavsett hur långt tidigare man bokar.
Så jag skickade ett meddelande till Swebuss om dessa prisförändringar som inte verkade återgå till något snäpp billigare för att få ett svar. Svaret jag fick var rätt kort: " Jag kan inte se de prisförändringar du pratar om här på datorn. För att få bästa priser ska du boka så tidigt innan resans färd datum som möjligt (3 månader)".
Damen från Swebuss trodde mig alltså inte, eller orkade inte att söka vidare för att hjälpa en kund som reser med dem var 14:e dag - kasst. Föresten, hur många gånger brukar man boka resor inom Sverige 3 månader innan man ska åka..?
Sammanfattning: När jag får råd med körkort och bil kommer jag prioritera den istället för underbara SweBuSs och SJ.

Kommentarer
Postat av: Röjven

så sant. Tur att man har fått 2 ben att gå/springa me eller hur Rob!!!?:D

2010-04-21 @ 00:15:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0